Masaż

Masaż to  zabieg fizjoterapeutyczny, w którego trakcie tkanki ulegają sprężystemu odkształceniu. Aby przyniósł rezultaty, musi być przeprowadzony w odpowiednim tempie i z właściwą siłą. W zależności od rodzaju może mieć działanie lecznicze, relaksacyjne, przeciwobrzękowe, profilaktyczne lub pobudzające. Stosowane techniki oddziałują bezpośrednio na skórę, tkankę podskórną, mięśnie, więzadła, torebki stawowe, a także bezpośrednio na układ krwionośny, nerwowy i limfatyczny.

Wskazania do wykonania masażu leczniczego:

•  choroby i dysfunkcje narządu ruchu (takie jak stany po urazach, po stłuczeniach, skręceniach, zwichnięciach i złamaniach),  zmiany przeciążeniowe mięśni, stawów, przykurcze i zaniki mięśniowe z nieczynności,    zapalenie stawów, mięśni, ścięgien i pochewek ścięgnistych,  zerwanie włókien mięśniowych, zmęczenie mięśni po wysiłku fizycznym,
  •  niewyrównane nadciśnienie tętnicze,
  •  zmiany zniekształcające kostno-stawowe i zespoły bólowe

Przeciwwskazania do wykonania masażu leczniczego:

• choroby skóry, przerwanie ciągłości skóry,
  • zaawansowane stadium choroby Buergera lub choroby Raynauda, wczesne stany po złamaniu kości, po naderwaniu i zerwaniu powięzi, ścięgien i mięśni,  żylaki i owrzodzenie żył, zakrzepowe zapalenie żył, nowotwory  ostre stany zapalne,  choroby zakaźne, wysoka temperatura ciała (powyżej 38°C),
  • krwiaki, naczyniaki, krwawenia tętniaki aorty, zapalenie opon mózgowych, jamistość rdzenia,  osteoporoza lub inne przyczyny zwiększonej łamliwości kości