Terapia czaszkowo-krzyżowa (TCK)

Terapia czaszkowo-krzyżowa (TCK) - jest pochodną klasycznej osteopatii. Twórcą jest lekarz i osteopata John Upledger, który zaobserwował podczas operacji neurochirurgicznych niezgodną ani z tętnem ani z rytmem oddechowym pulsację opon mózgowych (tzw. rytm "cranio-sacralny") Prawidłowy ruch tego systemu jest nie tylko warunkiem zachowania równowagi w układzie nerwowym, trzewnym i hormonalnym, ale także warunkiem niezbędnym dla odnowy i regeneracji organizmu, gdyż system napięć w oponach czaszkowych przenosi się na system mięśniowo-powięziowy całego ciała.

Na czym polega zabieg:

W terapii tej działamy na ciało poprzez rozluźnienie powięzi otaczających narządy oraz oponę twardą rdzenia kręgowego i mózgu, która wyściela wnętrze czaszki i kanał kręgowy. Zabieg w pierwszej kolejności polega na wyczuciu rytmu cranio-sacralnego, czyli rytmu produkcji i absorpcji płynu mózgowo-rdzeniowego. Płyn ten gwarantuje fizjologiczne pole, w którym mózg i system nerwowy mogą się rozwijać, żyć i funkcjonować. Cechą charakterystyczną terapii cranio-sacralnej jest to, że w czasie zabiegu używamy bardzo małej siły. Im mniejsza jest siła użyta do zabiegu, tym lepsze są rezultaty.

Terapia czaszkowo - krzyżowa może pomóc w przypadku następujących problemów zdrowotnych:

• psychoza, autyzm, zaburzenia osobowości, nadpobudliwość u dzieci i dorosłych, dysleksja,

• zespoły o charakterze psychicznym: zaburzenia koncentracji, trudności w uczeniu się, zaburzenia snu, nerwice, ogólne złe samopoczucie bez konkretnych przyczyn, nadmierna ruchliwość dzieci i dorosłych,

• bóle i zawroty głowy, migreny, kłopoty ze wzrokiem i słuchem, nawracające zapalenia uszu u dzieci i dorosłych, zapalenia zatok, napięć i bólów w stawie skroniowo - żuchwowym, wybicia żuchwy, wady wymowy, zgrzytanie zębami,

• bóle kręgosłupa i pleców, zapalenie korzonków, rwa kulszowa, skolioza, bolesne napięcie barków, wszystkie urazy powypadkowe i wiele innych.